LETNÍ ŠKOLA EDUPRAXE 2023
- Podrobnosti
- Zveřejněno 22. 11. 2019 8:29
- Napsal /a Super User
VÁŽENÍ PŘÍZNIVCI LETNÍ ŠKOLY EDUPRAXE,
VZHLEDEM K TOMU, ŽE K TERMÍNU PRVNÍ UZAVÍKY PŘIHLÁŠEK NA LETOŠNÍ 7. ROČNÍK, KTERÁ BYLA POSUNUTA NA 5. 5. 2023, EVIDEJEME POUZE 34 PŘIHLÁŠEK NA 5 VYPSANÝCH KURZŮ, ROZHODLI JSME SE PO PORADĚ NAŠEHO TÝMU, ŽE V LETOŠNÍM ROCE, V SRPNU 2023, NEBUDEME LETNÍ ŠKOLU REALIZOVAT. VĚŘÍME, ŽE NÁM ZACHOVÁTE PŘÍZEŇ A SETKÁME SE NA 7. ROČNÍKU LETNÍ ŠKOLY EDUPRAXE, KTERÝ PLÁNUJEME ZORGANIZOVAT NA SRPEN 2024.
Z historie Letní školy Edupraxe:
První 3 ročníky byly zaměřené na podporu realizace společného vzdělávání ve školní praxi a účastnílo se jich více než 100 učitelů a poradenských pracovníků ze základních škol z celé České republiky. S vyhodnocením zpětné vazby od účastníků jednotlivých ročníků, s jejich postřehy a náměty se můžete seznámit zde:
Další tři ročníky v letech 2020 (57 účastníků), 2021 (55 účastníků) a 2022 (57 účastníků) jsme realizovali již s novou akreditací - účastníci si vybrali jeden ze čtyř akreditovaných kurzů s časovou dotací 24 hodin. S vyhodnocením zpětných vazeb z těchto ročníků se můžete seznámit v rámci informací o jednotlivých kurzech.
Na srpen 2024 připravujeme 7. ročník:
Číslo akreditace: MSMT-28750/2022-2-871
Forma vzdělávacího programu: interaktivní seminář
Hodinová dotace: 24 hodin v rámci 4 dnů trvání letní školy
Předpokládaný termín konání: srpen 2024
- letní škola začne v pondělí v 10.00 hodin prvním vzdělávacím blokem a končí ve čtvrtek obědem
Místo konání: Křtiny (poutní místo v Moravském krasu cca 15 kilometrů od Brna)
Cena: 9 900,- Kč
- 4 hodin vzdělávání dle vybraného tématu, které bude realizováno v učebnách ZŠ Křtiny, metodické materiály k vybraným tématům v tištěné i elektronické podobě, ubytování a stravování (snídaně, oběd, večeře) v hotelu Zámek Křtiny - více zde, případně v blízkém penzionu U Farlíků - více zde, občerstvení během seminářů, doprovodný program - komentovaná prohlídla barokního kostela ve Křtinách, návštěva Arboreta Křtiny nebo jeskyně Výpustek
- pro zájemce o účast na letní škole, kteří bydlí v blízkosti Křtin a nemají zájem o zajištění ubytování a stravování v hotelu Zámek Křtiny, nabízíme možnost účasti na letní škole bez těchto služeb s každodenním dojížděním - cena bez ubytování je 5 900,- Kč - u tomto případě cena zahrnuje metodické materiály k vybranému tématu v tištěné i elektronické podobě, zahajovací raut, obědy v hotelu Zámek Křtiny, občerstvéní během seminářů
Letní školu je možné financovat jak z prostředků na DVPP, tak z různých projetů včetně Šablon z operačního programu Jan Ámos Komenský - šablona určená na vzdělávání pedadagogických pracovníků - pro financování letní školy ve možné využít 3 šablony na vzdělávání v časové dotaci 8 hodin (celkem 3 x 8 hodin = 24 hodin)
V RÁMCI LETNÍ ŠKOLY 2024 PLÁNUJEME REALIZOVAT TYTO KURZY S ČASOVOU DOTACÍ 24 HODIN:
1. PODPORA UČITELSKÝCH DOVEDNOSTÍ
Kurz zaměřený na podporu učitelských dovedností především v oblastech plánovaní výuky, její organizace a hodnocení žáků vám v letošní roce nabízíme se zaměřením na tři oblasti:
- učitelství 1. stupně ZŠ
- anglický jazyk na 1. i 2. stupni ZŠ
- český jazyk a čtenářská gramotnost na 2. stupni ZŠ a v nižších ročnících víceletých gymnázií
Cílová skupina: učitelé 1. a 2. stupně základních škol a nižších ročníků víceletých gymnázií
Lektorky: Mgr. Pavla Šoltésová, Mgr. Iveta Matoušková, Mgr. Květoslava Řezáčová, Mgr. Michaela Hantková, Mgr. Lenka Ondráčková
Program semináře:
-
Základní východiska pro práci učitele (2 hodiny)
- zmapování aktuální situace ve školách z pohledu učitelů a vedení vyučovacího procesu
- vymezení učitelských dovedností
- pojmenování cílů podpora v rámci semináře z pohledu účastníků
-
Organizace vyučování jako klíčová dovednost učitele (8 hodin)
- co všechno učitele ovlicňuje v tom, co žáky učí a jak žáky hodnotí
- rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, školní vzdělávací program, učební plány
- pedagogická diagnostika v práci učitele
- jak formulova cíle výuky a jak stanovit kritéria, na základě kterých můžeme úroveň dosažení cíle hodnotit
- individualizace a diferenciace jako běžná součást práce učitele
- diferenciace v praxi - co můžeme diferencovat, kde je diferencoace vhodná, osvědčené pomůcky, vyhodnocení diferencované práce - příklady dobré praxe
- náměty na diferencovanou práci s učebnicemi, pracovními lista a dalšími zdroji informací
- učební pomůcky a další podpůrné materiály pro práci s diferencovanou třídou, kartičky s diferencovanými úkoly - příklady dobré praxe
- diferencovaná výuka jako podpůrné opatření pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami
- Práce ve skupině a možnosti jejího využití (4 hodiny)
-
skupinová práce jako efektivní metoda učení
- úskalí, která při využití skupinové práce ve vyučování vznikají
- ukázky zařazení skupinové práce do vyučování - příklady doré praxe
- evokační a kooperativní metody - např. skládankové učení, turnaj týmů, sněhová koule
- pravidla a role pro práci ve skupině, nastavení úkolu tak, aby se na plnění úkolů podíleli všichni členové
- mořnosti vyhodnocení skupinové práce
- Čtenářská a informační gramotnost a možnosti jejich rozvoje napříč vyučovacími předměty (4 hodiny)
- čtenářská gramotnost jako klíčová kompetence
-
příklady činností rozvíjející čtenářskou gramotnost nepříč předměty
- využití průžezových témat pro rozvoj čtenářské gramotnosti
- práce s textem - příklady dorbré praxe
- orientace v mediálním a technologickém světě
- innosti rozvíjející čtenářskou gramotnost napříč předměty - příklady dobré praxe
- účinné hledání informací, metody jejich zpracování a kritické zhodnocení
- prezentace zpracovaných informací
- Hodnocení a sebehodnocení žáků (4 hodiny)
-
funkce hodnocení, vymezení základních pojmů, legislativní zakotvení
- pravidla pro hodnocení žáků ve školním řádu, školním vezdělávacím programu, dohoda se žáky, komunikace s rodiči
- náměty na hodnocení žáků ve škole - příklady dobré praxe:
- z hlediska formy - formativní a sumetivní
- z hlediska způsobu vyjádření - slovně a známkou
- z hledista hodnotitele - hodnotí učitel, vrstevnické hodnocení, sebehodnocení
- specifika hodnocení žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
- Závěr (2 hodiny)
-
reflexe s ohledem na cíle stanovené v úvodním bloku
-
diskuse
-
zpětná vazba
2. PODPORA PORADENSKÝCH DOVEDNOSTÍ PRO ŠKOLNÍ PRAXI
Cílová skupina: poradenští pracovníci ze základních škol a víceletých gymnázií - výchovní poradci, školní metodici prevence, školní speciální pedagogové, školní psychologové
Lektorky: Mgr. Alice Vašáková, Mgr. Lenka Ondráčková, Mgr. Olga Teremová, RNDr. Petr Lukáš
Program semináře:
-
Úvod, společné naladění na téma (2 hodiny)
- zmapování aktuální situace ve školách z pohledu poradenských pracovníků
-
vymezení poradenských dovedností
- pojmenování cílů podpora v rámci semináře z pohledu jednotlivých účastníků
- Legislativní zakotvení poradenských služeb ve škole (4 hodiny)
- vyhláška o poskytování poradenských služeb ve školách a školských zařízeních v platném znění
- oblasti, ve kterých mají školy poskytovat poradenské služby, a cílové skupiny, ke kterým směřují
- školní poradenské pracoviště - členové, rozdělení kompetencí, pracovní náplně, efektivní komunikace
- program poradenských služeb jako povinný dokument školy
- spolupráce ŠPP a vedení školy
- financování poradenských služeb
- Praktické náměty na aktivity poradenských pracovníků (4 hodiny)
- prevence a intervence
- aktivity poradenských pracovníků pro jednotlivé oblasti poskytování poradenských služeb ve škole - sdílení zkušeností, příklady dobré praxe
- koordinace poradenských služeb ve škole
- Vedení poradenského rozhovoru (8 hodin)
- pomáhající pracovník ve školství - vymezení poradenské role a její odlišení od role učitelské, pomáhání jako kontinuum mezi pomocí a kontrolou, místo pomáhajícího pracovníka v systému školy, rizika pomáhající profese (např. konflikt rolí, koalice, očekávání)
-
specifika poradenského rozhovoru - odlišení poradenského rozhovoru od běžného, důraz na dojednání spolupráce, zaměření na společně dojednaný cíl
- rozhovor jako prostředek k navození změny
- kontext poradenského rozhovoru - na co všechno je třeba brát zřetel, když vedeme poradenský rozhovor
- struktura poradenského rozhovoru - jednotlivé fáze rozhovoru, jejich cíl a prostředky, jak cíle dosáhnout
- techniky vedení poradenského rozhovoru - věnování pozornosti, naladění na partnera v rozhovoru, techniky aktivního naslouchání
- dojednávání spolupráce s rodiči, žáky, kolegy a nadřízenými
- komunikace v konfliktu
- praktické trénování vedení rozhovorů, sebereflexe a zpětná vazba ostatních účastníků
-
Role poradenských pracovníků v podpoře vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (4 hodiny)
-
systém péče o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami ve škole
- vymezení role poradenských pracovníků, třídních učitelů, dalších učitelů a asistentů pedagoga v podpoře žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
- praktické náměty na realizaci podpůrných opatření pro žáky s různými speciálními vzdělávacími potřebami a žáky nadané - příklad dobré praxe
-
Závěr (2 hodiny)
- reflexe s ohledem na cíle stanovené v úvodním bloku
- diskuse
- zpětná vazba
3. PODPORA ŘÍDÍCÍCH DOVEDNOSTÍ VEDOUCÍCH PEDAGOGICKÝCH PRACOVNÍKŮ VE ŠKOLE
Cílová skupina: vedoucí pedagogičtí pracovníci ze základních škol a víceletých gymnázií (ředitelé a jejich zástupci) a učitelé základních škol a víceletých gymnázií, kteří se na roli vedoucích pracovníků ve škole připravují
Lektoři: RNDr. Petr Lukáš, Mgr. Lenka Ondráčková, Mgr. Alice Vašáková
Program semináře:
-
Úvod, společné naladění na téma (2 hodiny)
-
zmapování aktuální situace ve školách z pohledu vedoucích pedagogckých pracovníků
- vymezení dovedností potřebných pro řízení školy
- pojmenování cílů podpory v rámci semináře z pohledu jednotlivých účastníků
-
Efektivní řízení školy (8 hodin)
- od koncepce rozvoje školy k plánování - roční, měsíční a týdenní plány, výroční zpráva o činnosti školy
- organizační řád školy, stanovení kompetencí vedoucích pedagogických pracovníků školy, pověření pracovníků, pracovní náplně
- předmětové komise a jejich činnost
- školní řád a vnitřní směrnice jako nástroje efektivního řízení školy
- kontrolní činnost ředitele školy, vnitřní a vnější evaluace
-
Řízení pedagogického procesu, hospitační činnost (4 hodiny)
- právní zakotvení hospitační činnosti
- cíle hospitace, její příprava, průběh a rozhovor po hospitaci
- rizika hospitační činnosti
- hospitace jako součást hodnocení a sebehodnocení pedagogického pracovníka, využití hodnocení k jeho finančnímu ohodnocení
- podpora osobního rozvoje učitele, plán osobního rozvoje
-
Role vedoucích pracovníků v systému poradenských služeb ve škole a realizaci společného vzdělávání (4 hodiny)
- poradenské služby v podmínkách společného vzdělávání, jejich legislativní zakotvení
- funkční model poradenských služeb ve škole - školní poradenské pracoviště (struktura, personální zajištění, náplně práce, spolupráce poradenských pracovníků, aktivity - příklady dobré praxe)
- zajištění finančních zdrojů pro efektivní fungování poradenských služeb
- řízení ŠPP a jeho spolupráce s vedením školy
-
role vedoucích pedagogických pracovníků při realizaci společného vzdělávání - aktuální legislativa, zkušenosti s realizací a financováním podpůrných opatření
- Zavádění změn ve škole (2 hodiny)
-
strategie zavádění změn
- rizika, která jsou se zaváděním změn spojená
- příklad dobré praxe
-
Klima školy a kultura školy (2 hodiny)
-
klima školy a možnosti jeho ovlivňování
- kultura školy a možnosti jejího ovlivňování
-
Závěr (2 hodiny)
-
reflexe s ohledem na cíle stanovené v úvodním bloku
- diskuse
- zpětná vazba
4. SPOLEČNÉ VZDĚLÁVÁNÍ VE ŠKOLNÍ PRAXI
Cílová skupina: učitelé 1. a 2. stupně stupně základních škol, asistenti pedagoga, učitelé víceletých gymnázií a poradenští pracovníci ze základních škol a gymnázií
Lektorky: Mgr. Lenka Ondráčková, Mgr. Alice Vašáková, Mgr. Michaela Hantková, Mgr. Olga Teremová
Program semináře:
- Úvod, společné naladění na téma (2 hodiny)
- zmapování aktuální situace ve školách z pohledu vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných
- pojmenování cílů podpory v rámci semináře z pohledu jednotlivých účastníků
- Společné vzdělávání v legislativě (4 hodiny)
- školský zákon a vyhláška o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v platném znění a jejich dopady do školní praxe
- základní rozdíly mezi podporou a úlevou pro žáky
- stupně podpůrných opatření
- spolupráce škol a školských poradenských zařízení při nastavování podpůrných opatření pro žáky se SVP
- podmínky pro efektivní realizaci společného vzdělávání ve školách
-
Individualizace výuky a podpůrná opatření 1. stupně (4 hodiny)
-
individulizace výuky jako běžná součást práce učitele
- 1. stupeň podpůrných opatření jako prevence selhávání žáků a jako základ individualizované péče o žáky se SVP
- aplikace podpůrných opatření 1. stupně v realitě školní třídy - příklady dobré praxe
- základní pedagogická diagnostika v podmínkách školy
- pedagogická intervence
- plán pedagogické podpory jako nástroj cílené koordinované péče
-
Podpůrná opatření 2. - 5. stupně (8 hodin)
-
vymezení podpůrných opatření 2. - 5. stupně, spolupráce škol a školských poradenských zařízení
- individuální vzdělávácí plán jako podpůrné opatření a současně nástroj na koordinaci péče o žáka se SVP
- organizační zajištění tvorby, realizace a vyhodnocení IVP ve škole, spolupráce třídního učitele s ostatními vyučujícími a poradenskými pracovníky ve škole (výchovný poradce, školní speciální pedagog, školní psycholog)
- spolupráce rodiny, školy a žáka při realizaci podpůrných opatření 2. - 5. stupně včetně práce podle individuálního vzdělávacího plánu
- podpůrná opatření realizovaná v rámci IVP - organizace výuky (diferencované vyučování), vyučovací metody, hodnocení žáků se SVP, předmět speciálně pedagogické péče, spolupráce pedagoga s asistentem pedagoga, případně druhým učitelem ve třídě - příklady dobré praxe
-
Spolupráce s rodiči žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (4 hodiny)
- motivace ke spolupráci mezi rodinou a školou
- role školy jako iniciátora spolupráce
- příležitosti k navázání kontaktu s rodiči a cesty k jeho dlouhodobému udržení
- projednávání doporučení ŠPZ se zákonnými zástupci žáků se SVP a vysvětlení nastavení PO ve škole
-
Závěr (2 hodiny)
-
reflexe s ohledem na cíle stanovené v úvodním bloku
- diskuse
- zpětná vazba